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Hands on Suite: David Wessel

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Nouvelles oeuvres pour sons générés par ordinateur et contrôlés par clavier tactile / New works for touch pad control of computer generated sound

What
  • live@CIRMMT
When Nov 25, 2010
from 06:30 PM to 07:15 PM
Where MMR, New Music Building, McGill University (527 Sherbrooke St. West)
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Ce concert est gratuit et ouvert à tous / This concert is free and open to the public. 

Il y aura une conférence de CIRMMT donnée par David Wessel avant ce concert. Pour plus d'informations : / There will be a CIRMMT Distinguished Lecture given by David Wessel before this concert.  For more information: David Wessel, University of California, Berkeley, USA: "Designing musical instruments that privilege improvisation" 

 

English follows below.

A propos de l’œuvre, Hands on Suite

Comme son titre le suggère, Hands on Suite est une série d’improvisations interprétées sur un contrôleur à touché sensible. Le contrôleur est constitué de 32 contrôleurs indépendants de pression (sensibles dans deux dimensions) et dont chacun est relié séparément à un processus musical. Certains de ces processus génèrent des éléments de contenu spectral, d’autres des structures rythmiques, d’autres encore toute une variété de textures musicales. La pression appliquée par les doigts de l’interprète contrôle l’intensité des processus. L’instrument émet des sons seulement lorsqu’une pression y est appliquée.

La performance est improvisée, mais l’instrument est conçu d’une telle manière qu’il invite à l’exploration et au développement d’une pratique d’interprétation totalement engagée.

David Wessel tient à remercier Adrian Freed, Rimas Avizienis, John MacCallum, et Andy Schmeder du CNMAT pour leur assistance.


David WesselA propos de David Wessel

C'est depuis l'école secondaire que les activités musicales occupent une place centrale dans la vie de David Wessel, et c'est après l'obtention de son Doctorat en Psychologie qu'il s'est attaché à marier ses compétences en science et en technologie avec ses intérêts musicaux. A l'invitation de Pierre Boulez, il s'installe en 1976 à Paris pour travailler comme chercheur aux premières heures de l'Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), où il reste jusqu'en 1988. Il a été reçu Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres par le Ministère français de la Culture pour son travail à l'Ircam.

En 1988, il arrive à UC Berkeley comme professeur de musique, avec pour tâche de bâtir le Centre pour la Nouvelle Musique et les Technologies Audio (CNMAT). Il organise le CNMAT comme un laboratoire où musiciens et spécialistes des sciences et de la technologie interagissent jour après jour. Wessel insiste sur une conception instrumentale - celle d'un ordinateur comme instrument de musique, équipé de capteurs de gestes et de systèmes de diffusion.

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About the work, Hands on Suite

Hands on Suite, as the title suggests, is a series of improvisations performed on a touch sensitive controller.  The controller consists of 32 independent pressure sensitive two-dimensional pads each of which is connected to a separate musical process.  Some of the processes generate spectral content, others generate rhythmic structures, and yet others generate a variety of musical textures. Pressure applied by the performer’s finger to a pad controls the intensity of the process.  The instrument sounds when pressure is applied but is otherwise silent.   

A number of the musical processes associated with pads use perceptual spaces that provide for low-dimensional control of high-dimensional sound synthesis algorithms.  For example, in one such process a pad controls the amplitudes and frequencies of a 100 oscillators – a mapping of two dimensions of control to two hundred synthesis parameters. 

Control intimacy is assured by sending the 96 (32*3) control parameters as an audio rate sample stream over Ethernet to Max/MSP running on the host computer. 

The performance is improvised but the instrument is composed in such a way so as to invite exploration and the development of an engaging performance practice. 

Special thanks go to Adrian Freed, Rimas Avizienis, John MacCallum, and Andy Schmeder of CNMAT for their assistance.


About David Wessel

From his high school years onwards his musical activities were central to his life and after his PhD in Psychology he committed himself to blending his science and technology skills with his musical interests.  In 1976, at the invitation of Pierre Boulez, he moved to Paris to work as a researcher at the then nascent Institut de Recherche et Coordination Acoustic/Musique (IRCAM) where he remained until 1988. For his work at IRCAM he was recognized as Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres by the French Minister of Culture.

In 1988, he arrived at UC Berkeley as Professor of Music with the charge of building the interdisciplinary Center for New Music and Audio Technologies (CNMAT).  He organized CNMAT as a laboratory wherein both science and technology people interact on a daily basis with musicians. Wessel insists on an instrumental conception – the computer as musical instrument equipped with gesture sensing devices and sound diffusion systems. 

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