Seminar - Andrea Gozzi: Listen to the theatre! Exploring Florentine performative spaces

Seminar - Andrea Gozzi: Listen to the theatre! Exploring Florentine performative spaces

A seminar in collaboration with CIRMMT RA1 (Instruments, Devices and Systems), The Schulich School of Music Sound Recording department, and Andrea Gozzi (SAGAS-University of Florence, Tempo Reale)

Registration:

This event is free and open to the general public (limited to 25 participants): Please register here

Abstract:

Listen to the theatre! Exploring Florentine performative spaces

A music performance space constitutes the frame as well as the content of the listeners’ experience. The acoustic environment forces continuous negotiations that differ according to a listener’s role and position as composer, performer or audience member. The aim of my research is to investigate the acoustics of a performative space, the Teatro del Maggio Musicale Fiorentino in Florence, following two complementary paths, both based on an interactive model. The first offers an impulse-response experience: the user can virtually explore the opera hall by choosing between the binaural reproductions of 13 different listening positions. The second is about the aural and visual perception of a performance of the romance “Una furtiva lagrima” from Donizetti’s opera L’elisir d’amore. The user, through ambisonics, 360 degree videos and virtual reality, will experience this performance from three different positions in the theatre: on stage, in the orchestra pit and in the audience seating.


Écoutez le théâtre! En explorant les lieux de spectacle à Florence

L'espace où se déroule une performance musicale constitue en même temps le cadre et le contenu de l’expérience auditive. Le paysage sonore d'un concert impose des négociations continues qui diffèrent selon le rôle et la position de l’auditeur en tant que compositeur, interprète ou spectateur. Ma recherche est consacrée à l'étude de l'acoustique d'un lieu de spectacle, le Teatro del Maggio Musicale Fiorentino de Florence, en suivant deux voies complémentaires, toutes les deux basées sur deux modèles interactifs. Dans le premier l'utilisateur peut explorer virtuellement l'acoustique de la grande salle du théâtre en choisissant entre les reproductions binaurales de 13 positions d'écoute différentes. Le second modèle concerne la perception audiovisuelle d'une répétition de la Romanza «Una furtiva lagrima» de l'opéra L'elisir d’amore de Donizetti. L'utilisateur, à travers la réalité virtuelle constituée par l'ambisonie et les vidéos à 360 degrés, vivra cette performance à partir de trois positions différentes en théâtre : sur scène, dans la fosse d'orchestre et dans les sièges du public.

Biography

ANDREA GOZZI 
(PhD candidate in Digital Humanities at SAGAS, University of Florence; researcher at Tempo Reale, Florence)

Musician and musicologist, graduate of Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis in music, and team member of Tempo Reale, the Florence centre for research, production, and musical pedagogy founded by Luciano Berio. PhD student at SAGAS (University of Florence), Andrea Gozzi is also a lecturer in Sound Design at the Académie LABA of Florence and in rock history and Sound Design at DAMS (University of Florence). As a musician, he has worked with Italian and international artists, live and in the studio. A participant in events such as LIVE 8 in 2005 in Rome, he has also played in France, England, Germany, and Canada. He has published books and essays dedicated to the history of rock and musical biographies in Italy and in Canada.

Musicien et musicologue ; diplômé en musique de l'Université de Paris 8 Vincennes-Saint-Denis et membre de l'équipe du Tempo Reale, centre de recherche, de production et de pédagogie musicale de Florence, fondé par Luciano Berio. Doctorant à SAGAS (Université de Florence), Andrea Gozzi est également professeur de Sound Design à l'Académie LABA de Florence et professeur d'Histoire du Rock et de Sound Design à DAMS (Université de Florence). En tant que musicien, il a travaillé avec des artistes italiens et internationaux, aussi bien en live qu'en studio.participant à des événements tels que LIVE 8 à Rome en 2005, il a également joué en France, en Angleterre, en Allemagne et au Canada.il a publié des livres et des essais sur l'histoire du rock et des biographies musicales en Italie et au Canada.