Benoît Gibson: The instrumental music of Iannis Xenakis. theory, practice, self-borrowing

ABSTRACT: 

Iannis Xenakis was a prolific composer who accompanied his work with theoretical writings. Also trained as an engineer, he is known for having used mathematical models in his compositions and for developing a formalization of music. This presentation approaches Xenakis’ compositional procedures from a different perspective.  Relying on numerous examples, it  reveals the extent to which Xenakis borrowed from his earlier works, yielding new insight into the relation between theory and practice in the composer’s music. In the year marking the 10th anniversary of his death, it also provides a fitting tribute to one of the most original composers of the twentieth century.

 

ABOUT BENOIT GIBSON:

Benoît Gibson studied viola, music theory and analysis at the Conservatoire de Musique de Montréal. He then completed a PhD at the École des hautes études en sciences sociales in Paris. He is presently teaching music analysis at the University of Évora (Portugal) where he also directs the Research Unit in Music and Musicology (UnIMeM). His work on the music of Iannis Xenakis has been widely recognized as a major contribution to the understanding of the composer's creative thinking.

 

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ABSTRAIT:

Iannis Xenakis fut un compositeur prolifique dont l'oeuvre s'accompagna de considérations théoriques importantes. Ayant reçu une formation d'ingénieur, il est connu pour avoir utilisé des modèles mathématiques dans ses compositions et développé une formalisation de la musique. Cette présentation aborde les processus compositionnels de Xenakis sous un autre angle. En s'appuyant sur de nombreux exemples, elle révèle l'ampleur des emprunts de Xenakis à ses oeuvres antérieures, redéfinissant ainsi la relation entre la théorie et la pratique dans sa musique. À l'occasion du dixième anniversaire de sa mort, c'est aussi un hommage à un des compositeurs les plus originaux du XXème siècle.

 

A PROPOS DE BENOIT GIBSON:

Benoît Gibson a étudié l'alto, l'analyse et l'écriture au Conservatoire de Musique de Montréal. Il a par la suite complété un doctorat à l'École des hautes études en sciences sociales à Paris. Il enseigne présentement l'analyse musicale à l'Université de Évora (Portugal), où il dirige le Centre de Recherche en Musique et Musicologie (UnIMeM). Ses travaux sur la musique de Iannis Xenakis ont contribué à une meilleure compréhension de la pensée créatrice du compositeur.