Personal tools

The Science and Technology of Music

Sections
Home Activities live@CIRMMT Performance Series live@CIRMMT: Remix: Man with a movie camera

Skip to content. | Skip to navigation

live@CIRMMT: Remix: Man with a movie camera

— filed under:

live@CIRMMT presents an improvisational concert by the ILEA ensemble in collaboration with the visual artist Jean Piché. live@CIRMMT présente un concert d'improvisation de l'ensemble ILEA en collaboration avec l'artiste visuel Jean Piché

What
  • live@CIRMMT
When Nov 06, 2019
from 07:30 PM to 09:00 PM
Where Salle Claude-Champagne, 220 Vincent D'Indy Ave
Add event to calendar vCal
iCal

live@CIRMMT: Remix: Man with a movie camera

FREE ADMISSION

Program / Programme (TBA)

"Remix: Man with a movie camera" is a piece for the acoustic and electronic improvisers of the Ensemble ILEA and live video by Jean Piché on the film "Man with a movie camera" by Dziga Vertov (1929). This film is known to be a groundbreaking work of the Russian avant-garde cinema, representing the aestethic of Russian constructivism in the beginning of the 20th century. Some ninety years later, we offer a contemporary remix, while maintaining this essential avant-garde quality. 

                                                                                                       ***

 « Remix : Man with a movie camera » est une œuvre pour musiciens improvisateurs acoustiques et électroniques de l'Ensemble ILEA et vidéo interprétée en temps réel par Jean Piché, autour du film « Man with a movie camera » de Dziga Vertov (1929). Ce film est reconnu comme étant une pierre fondatrice de l'avant-garde cinématographique et représente l'esthétique constructiviste russe du début du vingtième siècle. Quatre-vingt-dix années plus tard, notre volonté est de garder l'essence avant-gardiste en créant un « remix » contemporain.

Biography / Biographie

  • Ensemble ILEA is a flexible ensemble dedicated to improvisation in mixed music (acoustic and electronic instruments). It was founded in 2016 on the initiative of Kevin Gironnay. It explores new ways of guiding its improvisations and lingers over creating music following the instantaneous instinct, accepting the unexpectedness. Its musical range spreads from acoustic tones to harsh noise music. Ensemble ILEA strolls in between these two worlds, adopting and using their codes and sounds.
  • Jean Piché (1951) is a composer who has developed into a video artist over the past few years. His practice meshes moving images and music in a new hybrid form he calls videomusic. In his beginnings as an electroacoustic composer in the 1970s, he was one of the very first Canadians to employ the then emerging digital audio technologies. He has produced works in every genre of electroacoustics for mixed and acousmatic to live-electronics. His work aims for poetic expression beyond any sort of formalism. The work has been alternately described as confounding, colorful and virtuosistic.

                                                                                                       ***

  • L’Ensemble ILEA (ensemble d’Improvisation Libre Electro-Acoustique) est un ensemble à géométrie variable qui se consacre à l’improvisation mixte (instruments acoustiques et électroniques), créé en 2016 sous l’initiative de Kevin Gironnay. Il explore différentes manières de guider ses improvisations et s’attarde à la création musicale selon l’intuition de l’instant, en embrassant l’inattendu. Son éventail musical va des sonorités acoustiques jusqu’aux rugosités de la noise music. L’Ensemble ILÉA se balade partout entre ces deux univers, empruntant leurs codes et leurs sons.
  • Jean Piché (1951) est compositeur et artiste vidéo établi à Montréal, QC. Sa pratique se concentre sur la vidéomusique, une forme audiovisuelle hybride qu’il a contribué à définir. Plus récemment, il propose par le biais de la photographie une approche cinétique de l’image fixe. À ses débuts compositeur électroacoustique, il fut dans les années 70s un des pionniers canadiens dans l’exploitation et le développement des outils audionumériques émergents.  Il a composé dans tous les genres médiatisés, musique mixte, acousmatique, live-électronique, instrumentale et vocale. Ses œuvres ont été présentées partout dans le monde. Son esthétique se veut avant tout poétique et ne souscrit généralement à aucun formalisme. On l’a alternativement décrite comme déroutante, colorée et virtuose. 
Document Actions