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Jean Piché, Faculté de musique, Université de Montréal: "Ears and eyes: Audiovisual compositions for high definition media"

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Jean Piché is a composer, video artist and professor at the Université de Montréal.

What
  • live@CIRMMT
When Dec 03, 2008
from 07:30 PM to 09:00 PM
Where MMR, New Music Building, McGill Univeristy (555 Sherbrooke St. West)
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A number of multichannel videomusic works will be presented that trace the evolution of this new hybrid genre from early manifestations in the mid 1990's to the mind-bending possibilities of contemporary audiovisual technologies. Digital tools have given rise to this hybrid form of expression born out of electroacoustics and video art. Composition here is defined as the process for organising a coherent discourse with generalised data sets, whether auditory or optical. The presentation will include the preview of a major new work for six percussionists and  three High-Definition video channels.

ABOUT JEAN PICHE

Jean Piché is a composer, video artist and professor at the Université de Montréal. His creative output over the past 25 years has explored the more exotic edges of high technologies applied to music and moving images, including videomusic, live electronics, fixed electronic media and performance. He has received numerous international awards and his work has been presented in Europe, Asia and North America. Since the early 1990s he directs and produces his own video work, focusing on parallel compositional strategies for abstracted visuals and music, a new hybrid form he has helped define. He is involved with software design notably with the program Cecilia and the TamTam suite  on the celebrated One Laptop per Child computer. He presently directs the institut Arts, Cultures et Technologies (iACT), a major new media research collective at the Université de Montréal.

Program

  • Spin, 20'00''
  • Bharat, 20'00''
  • eXpress, 12'00'"

 -Intermission-

  • Boreales 10'00''

Program Notes

Spin for three channel video and stereo sound
19'30", 1999-2001

Spin est une représentation métaphorique du temps, de la couleur et de la forme musicale. La synchronisation (synchrèse) image-son n’y occupe pas une place prépondérante. Spin est une première œuvre utilisant le format de projection triple-écran permettant la composition de scènes panoramiques enveloppantes. Les images sont obtenues par un procédé de tournage en vrille qui détruit toute iconicité du sujet et en révèle les qualités formelles. Il n’y a pas d’images de synthèse. Spin est une commande du festival Elektra 1999 et a été présenté pour le première fois à Montréal en 2000.

Spin is a metaphorical representation of musical time, color and form. Synchronicity (or "synchrèse") is not a primary concern. Formally, Spin is presented in three segments each dealing with its own level of abstraction. All images are obtained by "spinning" camera techniques and deep processing, the goal being of severely altering iconicity. There are no synthetic images. Musical ideas were the determining guide for the elaboration of visual sequences, but the music was composed after the visuals. The music is made with the composer's own music and audio software. Spin was commissioned by ACREQ and was premiered in september 2000 in Montréal, Canada.

Bharat 
for three video channels and stereo sound
22'00", 2002

Bharat est un retour en Inde en 2002, huit ans après paNi intiyA. Pour la première fois, le tournage est exécuté en fonction d’une composition sur trois écrans. Les scènes panoramiques sont tournées en temps différé et reconstruites par tranches latitudinales. La première de Bharat a eu lieu au Festival Elektra en 2002. Le texte est extrait du dernier discours enregistré par Mohandas K Gandhi — dans une langue occidentale — quelques mois avant son assassinat en 1948.

Bharat was shot in Northern India in early spring 2002 and premiered at the Elektra Festival in November of the same year. This is the first time I shot with the aim of assembling in panoramic triple screen mode. Scanned panning scenes were reconstructed from multiple static exposures. The text is extracted from the last known recording of Mohandas K Gandhi before his assassination in 1948.

eXpress pour vidéo triple-écran et bande-son stéréo
11’12”, 2001

Trajectoire, vélocité et outrage cinétique : eXpress s’inspire d’un parcours ferroviaire entre Paris et Bourges. Les images sont obtenues en forçant une obturation-caméra très rapide et une lentille en ouverture maximale. L’oeuvre est une sorte de prélude ou « post-lude » à Bharat. eXpress est une commande de l’Institut international de musique électroacoustique de Bourges. L’œuvre a été présentée la première fois en France en juin 2002.

eXpress is a commission from the Institut international de musique électroacoustique de Bourges. It was premiered in France in June 2002. The footage was shot on the Bourges-Paris S.N.C.F. train. The highly kinetic allure of eXpress is obtained by forcing a very fast camera shutter speed with a large aperture. Trajectories and velocities ... kinetic outrage... fields, village, city. The work is somewhat related to Bharat.

Boreales for Three High Definition Video Channels and Stereo Sound, Version 0.59

10'00", 2008

Boreales est une premiere incursion dans le domaine de l'imagerie en hyper-définition. La vidémusique aborde ici un autre niveau de complexité par l'utilisation de multiples canaux de projection vidéo en haute-définition. L'oeuvre, encore inachevée, utilise un moteur de génération de particules pour organiser la couleur et la forme selon le comportement d'une couche vidéo sousjascente et invisible. La vidéo source est Eden, une courte étude vidéomusicale de 1998. Boreales est donc une réinterprétation des données visuelles de Eden et est la vidéomusique la plus abstraite que j'aie faite à ce jour. La version finale de Boreales sera pour 4 percussionistes, 6 canaux vidéo haute-définition et son octophonique. La première sera donnée au festival Elektra en Novembre 2009 à l'Usine C.

Boreales is a first exploration of hyper-definition moving images. It extends videomusic into another level of complexity using multiple high definition video channels. The work utilises off-the-shelf particle generator technology to map movements in color and form over an invisible layer of standard video images. The source video is Eden, a short videomusic study from 1998. Boreales is thus a reinterpretation of the visual data contained in Eden and is the most abstract work I have ever done. The version shown is very much a work-in-progress. The full version of Boreales will be for 4 percussionists, octophonic sound and 6 high definition video channels. It will be premiered at the Elektra_Lab festival in November 2009 at l'Usine C.

 

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