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Workshop: Composers: An endangered species?

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This study day is part of the Montréal/Nouvelles Musiques 9th edition, and is organized by matralab (Concordia University) in collaboration with CIRMMT's RA4, the Sociéte Québecoise de Recherche en Musique, and the SMCQ with support from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada and the Fonds de Recherche de Québec - Société et Culture.

What
  • Research Workshop
When Feb 27, 2019
from 10:00 AM to 06:00 PM
Where Agora Hydro Quebec, La Chaufferie, 175, avenue du Président-Kennedy (métro Place-des-Arts)
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RA4 composers workshop

Description

For the complete schedule / Pour l'horaire complet : MNM symposium brochure

A study day focusing on the question of creative processes in new music in the era of artificial intelligence and cultural globalization. What are the impacts of these new technologies on the identity of the composer? On its social role? On his composition techniques? On his relationship with musicians and the public? And in the context of non-European music: Doesn't the solitary figure of the creator-composer represent the domination of white men? Shouldn't it be replaced by a more egalitarian, more collective approach to musical creation?  A wide range of questions that will be presented, explored and debated by composers and artists at the heart of this reality. 

This study day was scheduled through an open-access online survey in which approximately 60 "curators" from the music community suggested and voted on questions and speakers. The list of curators will be available on site.

Organizing Committee: Sandeep Bhagwati (Concordia University), Danick Trottier (UQAM), Jonathan Goldman (UdeM), Robert Hasegawa (McGill-CIRMMT) 

 

For complete information about this event and the Montreal/Nouvelles Musique 9e édition (2019), please visit the SMCQ website.

 

Journée d’étude se penchant sur la question des processus de création en musiques nouvelles à l’ère de l’intelligence artificielle et de la globalisation culturelle. Quels sont les impacts de ces nouvelles technologies sur l’identité du compositeur? Sur son rôle social? Sur ses techniques de compositions? Sur son rapport avec les musiciens et le public?

Et dans le contexte des musiques non-européennes: la figure solitaire du créateur-compositeur représente-t-elle pas la domination des hommes blancs? Ne devrait-elle pas être remplacée par une approche plus égalitaire, plus collective à la création musicale?

Une panoplie de questions qui seront exposées, approfondies et débattues par des compositeurs et artistes au cœur de cette réalité.

Cette journée d’étude a été programmée par un sondage en ligne en accès libre dans lequel une soixantaine de «commissaires» de la communauté musicale ont suggéré des questions et des conférenciers et ont voté sur ceux-ci. La liste des commissaires sera disponible sur place.

Dans le cadre de la série GRMS La Grande Écoute.

Colloque organisée par matralab (Université Concordia) en collaboration avec McGill-CIRMMT, la SQRM et le festival MNM, avec le soutien du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada et du Fonds de Recherche de Quebec — Société et Culture

Comité d’organisation: Sandeep Bhagwati (Université Concordia), Danick Trottier (UQAM), Jonathan Goldman (UdeM), Robert Hasegawa (McGill-CIRMMT).


Pour plus d'information sur cet événement et sur la 9e édition Montréal/Nouvelles Musique Musique (2019), veuillez consulter le site de la SMCQ.

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